Výuka cizích jazyků? Ideálně od nejútlejšího věku!
Mnoho rodičů tápe, zda počkat s výukou cizího jazyka u potomka na dobu, kdy bude dobře ovládat mateřštinu nebo naopak začít s výukou hned od malička. V poslední době se psychologové shodují, že je vhodné vyučovat cizí jazyk od nejútlejšího věku, protože děti vstřebávají jazyky rychle a přirozeně. Díky tomu nevnímají rozdíly mezi jazyky a snáze se orientují v pozdějším věku. A jak by taková výuka měla probíhat?
Základem je přirozenost
Výuka cizích jazyků u nejmenších dětí by měla probíhat přirozenou formou, skrze hry, tancování a další aktivity, které pomáhají při seznamování dětí s cizím jazykem. Cílem by nemělo být drilem znechutit učení cizích jazyků, ale podpořit v rozvoji. Výuka angličtiny pro nejmenší proto probíhá hravou a nenásilnou formou za pomoci obrázků, písniček a edukativních her. Velkou výhodou kurzů pro nejmenší děti jsou navíc školení lektoři, kteří umí s dětmi v tomto duchu pracovat.
Bez pravidelnosti to nepůjde
Kromě přirozené formy je důležitá u výuky cizích jazyků pravidelnost. To platí samozřejmě pro děti i dospělé, ale děti si tím rozšiřují a hlavně opakují slovní zásobu, zbavují se ostychu z mluvení a rozvíjejí komunikační dovednosti. Jen pravidelným opakováním se děti mohou naučit dobře cizí jazyk, proto je vhodné kromě účasti na kurzu opakovat i doma denně několik minut. Dojde tím k aktivizaci synapsí v mozku, které zajistí, aby šlo nabyté znalosti použít také ve vyšším věku.
Jeden cizí jazyk nestačí
V současné době však nestačí umět jen jeden cizí jazyk, proto by rodiče měli kromě angličtiny, která je nejrozšířenější, podpořit také výuku dalšího cizího jazyka – francouzštiny, němčiny, ruštiny nebo španělštiny. Kurzy francouzštiny pro děti a dospělé, případně jiného cizího jazyka, mohou být v rámci programu „kamarádi“ dokonce šité na míru. Skupinka si tak určuje nejen čas výuky, ale hlavně svou vlastní úroveň. Díky tomu je výuka mnohem efektivnější a v kamarádském kolektivu také mnohem snazší.